Pengikut

Khamis, 29 Disember 2011

Parah (3)

   "Iqa, kau ada masalah ke?" soal Liza, rakan sekerja yang juga teman sebilikku di flat asrama pekerja.

   Aku geleng kepala. Cinta. Adakah aitu satu maslah? Aku sendiri keliru. Kerana cinta terpendam,, aku macam sedang menghadapi satu masalah besar. Liza mungkin akan ketawa kalau aku nyatakan masalah cintaku itu.

   "Akhir-akhir ni, aku perasan kau asyik termenung je."

   "Termenung? Ye ke?"

   "Kau tak perasan ke? Ke... kau sengaja nak sembunyi sesuatu dari aku."

   "Sysssh..." Aku meletakkan jari telunjuk di bibir. "Bos ke sini tu." bisikku. 

   Aku dan Liza kembali menumpukan seratus peratus kerja yang sedang dilakukan. Kami bimbang dimarahi oleh Encik Malik, seorang penyelia kilang yang garang. Kegarangannya mengalahkan cikgu sekolah yang sedang hamil. 

   Tangan ligat melakukan kerja, sementara fikiran mula melayang-layang. Aku tidak menyimpan apa-apa perasaan pada Azryl Khalish ketika kali pertama bersua muka dengannya. Namun, dari sehari ke sehari, aku mula terpikat padanya. Sikapnya yang kelakar dan wajahnya yang tampan antara daya penarik yang ada padanya, bisa melahirkan perasaan cinta pada hati para gadis termasuk aku.

   Aku menguap lagi. Aku pandang Liza di sebelah. Dia sedang khusyuk melakukan kerja. Aku tak berani hendak mengganggunya. Ikutkan hati, mahu sahaja aku mengajak Liza berbual-bual agar hilang rasa mengantuk. Aku tidur awal semalam. Tapi tidur aku tak berkualiti. Aku asyik terjaga. Dan bayangan Azryl muncul menari-nari di mindaku. 

   Parah. Aku dah gila bayang. Azryl tak ada pun perasaan pada aku, aku pulak yang lebih-lebih. Kalaulah aku tidak bertepuk sebelah tangan, alangkah bahagianya ku rasa. Menjadi kekasih Azryl adalah satu mimpi indah...

Tiada ulasan: